تغییرات مدیریتی کسب و کارهای بزرگ

تغییرات مدیریتی نقش بسیار مهمی در سرنوشت کسب و کار و یا هر مجموعه‌ای دارد. چنین چیزی فقط در کسب و کار حکم نکرده و شامل حال موارد دیگر هم می‌شود. اما نکته جالبی که راجع به کسب و کارها و صنایع موفق جهان وجود دارد این است که مدیریت اکثر آن‌ها توسط بهترین افراد دنیا انجام می‌شود.

به عبارتی دیگر، اگر بهترین و موفق‌ترین کسب و کارهای جهان را بررسی کنید، پی به مدیریت قوی و تغییرات مدیریتی آن‌ها خواهید برد. برای مثال، می‌توان به فیسبوک (که نام آن به متا تغییر کرده) و شرکت اپل اشاره کرده که بنیان‌گذاران آن‌ها زمانی دانش‌آموختگان بهترین دانشگاه دنیا، یعنی دانشگاه هاروارد بوده‌اند.

البته نبوغ ارتباط مستقیم با تحصیلات دانشگاهی و یا نوع دانشگاه ندارد. چرا که ایلان ماسک در این باره می‌گوید: “من بیشتر به دنبال افرادی هستم که کارایی زیادی برای مجموعه‌ام داشته باشند، نه افرادی که فقط مدرک دارند و به درد نمی‌خورند!” او در ادامه می‌گوید: “من هیچ مدرک دانشگاهی ندارم، اما بهترین فارغ‌التحصیلان دنیا برای من کار می‌کنند!”

اهمیت مدیریت و تغییرات مدیریتی در کسب و کار

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مدیریت ارتباط چندانی با مدرک دانشگاهی و یا رتبه دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده، ندارد. این موضوع بیشتر به نبوغ و خلاقیت خود فرد ارتباط دارد، که بتواند مجموعه‌اش را به نحو احسن رهبری کرده و بتواند در سخت‌ترین شرایط ممکن بهترین ایده‌های مدیریتی را به کارکنانش پیشنهاد کند.

اما در برخی موارد ممکن است افراد با اشتباه‌های زیادی که در سمت مدیریتی مرتکب می‌شوند، کل مجموعه را به خطر انداخته و حتی موجب ورشکستگی‌اش شوند. در چنین شرایطی، اگر هیئت مدیره و یا بنیان‌گذاران به فکر تغییر مدیریت نباشند، هرگز قادر نخواهند بود ضررهای آتی را جبران کنند.

دوره تخصصی بهای تمام شده را از دست ندهید!!

ما در این جا به چند مورد از تغییرات مدیرتی در معروف‌ترین کسب و کارهای جهان خواهیم پرداخت که توسط تغییرات مدیریتی توانسته‌اند پیشرفت‌های زیادی بکنند. با خواندن مواردی که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، خودتان به خوبی پی به اهمیت مدیریت و تغییرات مدیریتی در هر کسب و کاری خواهید برد.

  1. شرکت بریتیش ایرویز

بریتیش ایرویز (British Airways) نهمین شرکت هواپیمایی بزرگ جهان است که در بریتانیای کبیر واقع شده است. این شرکت برای اولین بار در سال 1974 تاسیس شد و هم‌اکنون پروازهای مستقیم به 169 مقصد متعدد در سراسر دنیا دارد. دفتر مرکزی این شرکت بزرگ در لندن واقع شده است.

این شرکت در چند سال اول فعالیتش، آنچنان که باید موفق عمل نکرد. به وضوح مشخص بود که مشکل اصلی از مدیریت آن است. به همین دلیل هم، با یک تصمیم جدید در سال 1981 و تغییرات مدیریتی شخصی به نام جان کینگ (John King) مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفت.

جان کینگ با سبک مدیریت جدید و تغییرات مدیریتی بسیار قوی که داشت ساختار شرکت را به طور کلی متحول کرده و باعث سودآوری‌های بیشتری برای بریتیش ایرویز شد. به لطف او 22 هزار شغل جدید ایجاد شده و منابع زیان‌آور شرکت هم به طور کلی حذف شد. به جرات می‌توان گفت که تمام موفقیت‌های امروز بریتیش ایرویز مدیون تلاش‌ها و مدیریت جان کینگ بوده است.

  1. شرکت نتفلیکس

در سال 1997 بود که شرکت نتفلیکس در آمریکا تاسیس شد. این شرکت در اوایل، یعنی زمانی که خبری از اینترنت و یا استریم کردن فیلم‌ها وجود نداشت، کار خود را با ارسال کردن فیلم و سریال به دم در مشتریانش آغاز کرد. بدین معنا که تمام مشتریانش اشتراک ماهانه داشتند و این شرکت هم برایشان فیلم سریال‌ها را پس از سفارش آن‌ها ارسال می‌کرد.

اما در این میان یک مشکل بزرگ وجود داشت. این مشکل هم باعث اذیت شدن مشتریان و هم عدم سودهی شرکت نسبت به زمان حال می‌شد. این موضوع معطل شدن مشتریان برای دریافت فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌شان بود. یعنی زمانی که شما یک فیلم یا سریال از شرکت نتفلیکس سفارش می‌دادید، باید چند روزی را منتظر آماده شدن سفارش و تحویل آن می‌شدید!

این موضوع مانع از پیشرفت شرکت می‌شد. سرانجام در سال 2007، این شرکت اولین سرویس استریم خود را راه‌اندازی کرد که در آن مشتریان می‌توانستند از طریق اینترنت فیلم‌هایشان را با بهترین کیفیت تماشا کنند. برای این کار، شرکت نتفلیکس اعضای هیئت‌مدیره‌اش را برای نتیجه بهتر به طور کلی تغییر داد و نتایج بسیار خوبی هم از این تغییر گرفت.

  1. تغییرات مدیریتی گروه لِگو

گروه لگو (The Lego Group) یک شرکت تولیدکننده اساب‌بازی در دانمارک است که معمولا محصولاتش را با نام تجاری لوگو روانه بازار می‌کند. علاوه بر اسباب‌بازی‌های خارق‌العاده‌ای گروه لگو تولید کرده، این شرکت فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌دهد که می‌توان به فروشگاه‌های خرده‌فروشی و شهربازی لگولند در سرتاسر جهان اشاره کرد.

اما دوران بحران گروه لگو از سال 2003 تا 2004 رقم خورد. این در حالی بود که از سال 1932، یعنی آغاز فعالیتش تا سال 1998 هیچ مشکلی در فروش محصولاتش نداشت و کوچک‌ترین ضرری را تجربه نکرد. اما وضیت گروه لگو به جایی رسید که با 800 میلیون دلار بدهی در سال 2004 به طور رسمی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.

دقیقا مانند شرکت نتفلیکس، گروه لگو هم متوجه شد که اگر زودتر دست به کار نشود، تا مدت زیادی دوام نخواهد آورد. به همین دلیل با اعمال تغیرات در گروه هیئت مدیره‌اش، توانست با ایجاد تغییراتی نظیر دیجیتالی کردن کسب و کارش، جلوی ورشکسته شدن را بگیرد، بدهی‌اش را تسویه کرده و بتواند سودهای کلانی در سال‌های بعدی به جیب بزند.

  1. شرکت پیتزای دومینو

شرکت پیتزای دومینو (Domino’s Pizza) یک مجموعه بسیار بزرگ آمریکاییست که رستوران‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا دارد. این شرکت غذایی در سال 1960 تاسیس شده و اکنون بیش از 10 هزار شعبه در سرتاسر دنیا دارد. مجموعه پیتزای دومینو هیچ گونه مشکلی در کسب و کار خود نداشت، اما در سال 2008 برای اولین بار بحران جدی را تجربه کرد.

چرا که علی رغم محبوبیت این برند میان مردم، بنا به دلایل مختلف، ارزش سهام پیتزای دومینو به شدت افت کرده و سودهی آن شرکت هم بسیار کاهش پیدا کرد. این موضوع نگرانی‌های بسیار زیادی را برای مدیران شرکت به وجود آورد. سرانجام با تغییر اساسی در گروه هیئت مدیره، همه چیز به طور کلی تغییر پیدا کرد. هیئیت مدیره جدید با تصمیماتی بهتر این برند را به طور کلی نجات داد.

شرکت با ابداع روشی جدید، وسیله‌های نقلیه‌ی خاصی را برای گم نگه‌داشتن غذاها هنگام تحویل به مشتری فراهم کردند. روی این وسیله‌های نقلیه هم برند پیتزای دومینو به خوبی تبلیغ می‌شد و این برای شرکت بسیار عالی بود. از طرفی دیگر سیستم تحویل سفارشات هم کاملا الکترونیکی شده و تمامی این موارد موجب نجات پیدا کردن پیتزای دومینو از ورشکستگی شد.

  1. تغییرات مدیریتی در شرکت نوکیا

شرکت نوکیا برای اولین بار در سال 1967 در کشور فنلاند تاسیس شد. شاید همه ما نوکیا را اولین بار با تلفن‌های همراهی که برای اولین بار روانه بازار کرد می‌شناسیم. اما این شرکت از همان ابتدای کار، در زمینه تولید لوازم و تجهیزات الکترونیکی فعالیت می‌کرد. در سال 2007 شرکت نوکیا به قدری پیشرفت کرد که 40 درصد از سهام کل بازار را به خودش اختصاص داده بود.

اما این موفقیت زیاد طول نکشیده و دقیقا 2 سال بعد، شرکت نوکیا با بحران مالی شدیدی روبه‌رو شد. پس از زیان بزرگ 2 میلیارد دلاری، نوکیا تصمیم به اقدام بسیار مهم برای جبران مافات کرد. سرانجام با تغییر کلی هیئت مدیره، نوکیا توانست از روش‌های بسیار کاربردی در فروش محصولاتش استفاده کند و از مرز ورشکستگی حتمی نجات پیدا کند.

این شرکت به خوبی می‌دانست که از دور رقابت تولید بهترین تلفن‌های همراه هوشمند فاصله زیادی گرفته است و باید هرچه زودتر خودش را به رقیبانش برساند. نوکیا، سرانجام، با بهره گرفتن از بهترین هیئت مدیره خود، توانست دوران بحران را پشت سر گذاشته و مانند سال 2007 مجددا در صدر جدول بهترین‌های بازار قرار بگیرد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، بحث مدیریت به قدری مهم است که تاثیرات زیادی روی سرنوشت هر کسب و کاری می‌گذارد. به همین دلیل، بهره‌مند شدن از بهترین مدیران و روش‌های عالی مدیریتی می‌تواند یک مجموعه را از ورشکستگی حتمی نجات داده و حتی باعث پیشرفت‌های بسیار زیاد آن در آینده شود.

دیدگاهتان را بنویسید